Aplicația desktop Bancomatic este realizată în mediul de dezvoltare Visual Studio 2017 pentru care condițiile de funcționare sunt:
Sistem de operare :
Windows 10 versiunea 1507 sau mai nouă: Home, Professional, Education și Enterprise (LTSC si S nu sunt suportate)
Windows Server 2016: Standard și Datacenter
Windows 8.1 (cu Update 2919355): Core, Professional și Enterprise
Windows Server 2012 R2 (cu Update 2919355): Essentials, Standard, Datacenter
Windows 7 SP1 (cu ultimul Windows Updates): Home Premium, Professional, Enterprise, Ultimate
Hardware :
Procesor: 1.8 GHz sau mai rapid. Dual-core sau mai bun recomandat.NET Framework 4.6.1
Pentru a descărca kitul de instalare vizitați www.bancomatic.ro accesați optiunea Download sau accesați optiunea Prețuri selectați unul dintre planurile tarifare și dați click pe Încearcă acum sau Cumpără acum.
Indiferent de planul tarifar selectat beneficiați de o lună de testare gratuită cu toate facilitățile.
Alegerea planului tarifar se va face la sfârșitul perioadei de încercare selectând din aplicația desktop Bancomatic opțiunile Instrumente / Plan tarifar și completând formularul cu datele de facturare.
După selectarea butonului Încearcă acum sau Cumpără acum veți fi redirecționați către pagina de înregistrare în care trebuie să completați adresa de email și parola pentru logarea la aplicația desktop Bancomatic.
Este obligatorie citirea Acordului de licențiere a Politicii de confidențialitate și a Termenilor și condițiilor de utilizare. După apăsarea butonului Inregistrare veți fi redirecționat către o pagina care va confirma înregistrarea utilizatorului
Confirmarea înregistrării vă va înștiința asupra faptului ca veți primi pe adresa de email utilizată un email pentru confirmarea faptului că sunteți proprietarul acestei adrese.
La primirea emailului de confirmare trebuie să dați click pe butonul Confirmare și veți fi redirecționat în browser către o pagina web din care puteți descărca kitul de instalare
La Confirmarea adresei de email veți avea acces la butonul Download care vă va permite descărcarea kitului de instalare Bancomatic.
Dacă veți primi mesaje de confirmare a descărcării și utilizării din partea sistemui de operare trebuie să acceptați în ferestrele respective descărcarea și utilizarea kitului de instalare. Dupa descărcare trebuie sa executați fișierul astfel încât sa înceapă instalarea aplicației Bancomatic.
Pentru a putea utiliza aplicația desktop Bancomatic trebuie să citiți, să întelegeți și să vă dați acceptul în ceea ce privește Acordul de licențiere selectând opțiunea Accept licenta și apasând pe butonul Continua
Pentru a avea acces facil la aplicația Bancomatic vă recomandăm să lăsați bifată opțiunea Creez shortcut pe Desktop, iar pentru utilizarea ușoară a aplicației vă recomandăm să lăsați bifată opțiunea Rulează Bancomatic la pornirea Windows-ului și să apăsați butonul Continua
După selectarea opțiunilor de instalare trebuie să apăsați butonul Instaleaza
Dupa încheierea instalării va fi afișată această fereastră în care puteți lăsa bifat Lanseaza Bancomatic astfel încât aplicația desktop Bancomatic să pornească imediat și apăsați butonul Finalizeaza
Logarea în aplicație se face completând adresa de email și parola folosite pentru înregistrarea pe site-ul www.bancomatic.ro, puteți bifa Păstreaza e-mail și parola astfel încăt sa nu fiți nevoit să introduceți credentialele la fiecare logare și apăsați butonul Login
La prima logare vor fi afișate automat ferestrele Setări generale, Conturi bancare și fereastra browserului chrome pe care îl folosește Bancomatic pentru automatizarea acțiunilor.
În câmpurile Host,Port,User și parola de la Server email este necesar să se completeze informațiile serverului dumneavoastra de email daca doriți să utilizați opțiunea de Transmitere automată de email la descărcarea ultimelor tranzacții.
În mod implicit sunt completate informațiile unui cont de GMail demonstrativ, vă recomandăm sa folosiți un server de email propriu.
În cămpul Imprima PDF cu aveți posibilitatea alegerii între a imprima extrasele de cont cu ajutorul lui Acrobat Reader care va deschide o fereastră la fiecare listare și se va închide automat când a terminat de imprimat și imprimarea cu ajutorul lui PDFToPrinter care imprima extrasele de cont fără a mai deschide nicio fereastră, dar are dezavantajul că pe unele tipuri de imprimante nu funcționează corect.
În mod implicit imprimarea se face cu Acrobat Reader.
Selectare Folder fisier conturi , implicit aplicația va stoca datele despre conturi in folderul Bancomatic din My Documents, dar poate fi modificat dând click pe Butonul corespunzător folderului.
Selectare Folder API, dacă este pornit serviciul API, aplicația va monitoriza folderul selectat aici pentru comunicarea cu aplicația de contabilitate.Implicit este setat folderul API din Bancomatic din My Documents dar el poate fi modificat selectând butonul corespunzător
Închiderea ferestrei de setări generale se face de la butonul X din partea dreaptă sus.
În fereastra Conturi bancare vor fi adăugate conturile bancare ce vor fi utilizate și se vor face setările pentru modul de lucru automatizat.
Pentru a adăuga un cont nou în aplicație trebuie să completați în partea stângă jos Titular cont nou,Alias cont nou,Cont nou și să dați click pe butonul Adaugă. Aplicația va face verificarea corectitudinii contului bancare introdus și va salva informațiile în baza de date.
După adăugare este nevoie să completați următoarele informații Tip valuta,Tip online (este tipul de online banking pus la dispoziție de banca ex. Click 24 banking de la BCR).
În continuare puteți completa Codul de client online pus la dispoziție de către bancă, dacă este cazul pentru tipul respectiv de online banking, User online pus la dispoziție de către bancă, dacă este cazul pentru tipul respectiv de online banking, Parola online pusă la dispoziție de către bancă, dacă este cazul pentru tipul respectiv de online banking, acestea vor fi stocate criptat, dacă nu sunt completate vor fi solicitate la momentul conectării la online banking.
În tabul Foldere cont există Folder extrase (este folderul în care vor fi salvate fișierele cu extrasele descarcate), Folder tranzactii (este folderul in care vor fi salvate fișierele cu tranzacțiile descărcate), acestea fiind informații obligatorii. Folder arhivare, aici se va configura folderul în care vor fi arhivate extrasele de cont și tranzacțiile din lunile anterioare atunci cand se accesează opțiunea Instrumente / Arhivare fisiere.
Dublu click pe aceste foldere deschid folderele respective. Câmpul URL API tranzactii se completeaza cu adresa serviciului web dacă aveți, pentru încărcarea automată de către Bancomatic a ultimelor tranzacții cu specificațiile pe care le găsiți la secțiunea Specificații tehnice
Modul de lucru automat poate fi configurat prin:
Bifa Mentine conexiunea la Online Banking , pentru a evita utilizarea excesivă a codurilor de client online, parolelor de la online banking și a codurilor pin generate cu token sau telefon aplicația poate menține conectat programul de online banking, menținerea conectat are ca efect și cresterea vitezei de descărcare a extraselor de cont și a tranzacțiilor ne mai fiind necesară o conectare.
În secțiunea AUTOMATIZARE EXTRASE DE CONT se pot configura următoarele:
Bifa Ziua anterioara dupa orele ..., permite setarea descărcarii extrasului de cont din ziua anterioară la o anumită oră din zi.
Bifa Saptamana anterioara dupa orele ..., permite setarea descărcării extrasului de cont din ziua anterioară la o anumită oră din zi.
Bifa Luna anterioara dupa orele ..., permite setarea descărcării extrasului de cont din luna anterioară la o anumită oră din zi.
Bifa Imprima extras PDF dupa descarcare, are ca efect imprimarea automată a extrasului de cont la momentul descărcării.
In secțiunea AUTOMATIZARE ULTIMELE TRANZACTII se pot configura următoarele:
Bifa Solicita ultimele tranzactii la fiecare ..x.. minute permite setarea descărcării ultimelor tranzacții la fiecare x minute selectate în cadrul opțiunii. La prima descărcare Bancomatic va descărca tranzactiile din ultimele cinci zile, ulterior descărcând numai tranzacțiile noi.
Bifa Transmite e-mail cu ultimele tranzactii permite transmiterea automată a unui
email cu ultimele tranzacții descărcate dacă a fost completată o adresa de email și a fost configurat un server de email în fereastra Setări generale.
Mai puteți completa Email dacă doriți utilizarea opțiunii Transmite email cu ultimele tranzactii și ați configurat un server de email în fereastra Setări generale (pot fi completate mai multe adrese de email separate de caracterul ; punct și virgulă, ATENȚIE!!! nu folosiți spații în separarea adreselor de email).
În fereastra Conturi bancare în tabul Formate de fisiere pe cont se pot configura și formatele de fișier pentru descărcarea ultimelor tranzacții și a extraselor de cont. Pentru fiecare bancă în parte se poate selecta formatul pus la dispoziție de tipul respectiv de online banking, în plus Bancomatic poate crea un format de fișier CSV și unul HTML cu aceeași structura pentru toate băncile și poate crea formatul MT940 chiar dacă acesta nu este pus la dispoziție de programul de online banking. Pentru a putea transmite ultimele tranzacții pe email este obligatorie bifarea formatului HTML.
Modul de lucru automat presupune configurarea robotului pe fiecare cont pentru modul automat din fereastra Conturi bancare tabul Configurare robot pe cont așa cum este descris la pagina 3.Configurarea aplicatiei, ulterior programul lucrează singur astfel încât să îndeplinească sarcinile repetitive ale utilizatorului pentru descărcarea extraselor de cont și a tranzacțiilor bancare cu intervenția minimă a utilizatorului.
Pornirea/Oprirea modului de lucru automat se poate face accesând opțiunea Instrumente / Start(Stop) serviciu Automatizare programata.
În fereastra Conturi bancare există și un indicator de stare a acestui serviciu în partea dreaptă sus care indică dacă serviciul este pornit sau nu.
Bancomatic pune la dispoziția utilizatorului un meniu de opțiuni în fereastra Conturi Bancare.
Opțiunea Descarca tranzactii pentru perioada... pentru un cont, pentru toate conturile sau pentru toate conturile de la o banca va solicita utilizatorului introducerea perioadei pentru care se doresc tranzacțiile și programul va descărca automat tranzacțiile pentru un cont sau pentru toate conturile în funcție de opțiunea selectată.
Opțiunea Descarca ultimele tranzactii pentru un cont, pentru toate conturile sau pentru toate conturile de la o bancă va descărca automat tranzacțiile pentru un cont sau pentru toate conturile în funcție de opțiunea selectată.
Opțiunea Descarca extras de cont din perioada... pentru un cont, pentru toate conturile sau pentru toate conturile de la o bancă va solicita utilizatorului introducerea perioadei pentru care se dorește extrasul de cont și programul va descărca automat extrasul de cont pentru un cont sau pentru toate conturile în funcție de opțiunea selectată.
Opțiunea Descarca extras de cont pentru ziua anterioara pentru un cont, pentru toate conturile sau pentru toate conturile de la o bancă va descărca automat extrasul de cont pentru ziua anterioară pentru un cont sau pentru toate conturile în funcție de opțiunea selectată, Pentru zilele de luni va descărca extrasele de cont pentru vineri,sâmbăta și duminică.
Opțiunea Descarca extras de cont pentru saptamana anterioara pentru un cont, pentru toate conturile sau pentru toate conturile de la o bancă va descărca automat extrasul de cont pentru săptămâna anterioară pentru un cont sau pentru toate conturile în funcție de opțiunea selectată.
Opțiunea Descarca extras de cont pentru luna anterioara pentru un cont, pentru toate conturile sau pentru toate conturile de la o bancă va descărca automat extrasul de cont pentru luna anterioară pentru un cont sau pentru toate conturile în funcție de opțiunea selectată.
Opțiunea Instrumente \ Blocheaza actiuni pe... are ca efect blocarea acțiunilor pe care le face Bancomatic automat pe contul selectat și deconectarea de la online banking pentru banca respectivă, astfel încât utilizatorul să poată opera plăți în programul de online banking dintr-un alt browser.
IMPORTANT!!! Pe perioada cât este blocată banca respectivă, Bancomatic nu efectuează nicio operațiune pe acea bancă, deblocarea se face accesând opțiunea Instrumente \ Deblocheaza actiuni pe...
Opțiunea Instrumente\Arhivare fisiere are ca efect arhivarea extraselor de cont și a tranzacțiilor din lunile anterioare în folderul configurat la opțiunea Folder arhivare din tabul Foldere cont. Căutarea unui extras de cont în arhivă se poate face ulterior din fereastra Conturi bancare în partea dreaptă jos.
Bancomatic pune la dispoziție o modalitate de integrare automată astfel încât tranzacțiile să poată fi importate automat în aplicațiile de contabilitate.
Comunicarea dintre Bancomatic și aplicațiile de contabilitate se face prin intermediul folderului API selectat în fereastra Setari generale așa cum este explicat la punctul 3.Configurarea aplicatiei
Detalierea procesului de integrare este descrisă la punctul 5.Specificatii tehnice.
Pornirea/Oprirea modului de lucru la comanda aplicațiilor de contabilitate se poate face accesând opțiunea Instrumente/ Start serviciu API sau Stop serviciu API
Fisierul este in foramt csv , valorile din toate campurile sunt incadrate de ghilimele, iar separatorul de campuri este caracterul punct si virgula.
Structura fișierului CSV Bancomatic comun tuturor băncilor este următoarea:
Cont - reprezintă contul bancar căruia îi aparțin tranzacțiile din fișier
Sold_final - conține pe ultima linie din fișier soldul disponibil la momentul la care au fost descărcate tranzacțiile disponibile în formatul (##,###.## separator de zecimale punctul și separator de mii virgula)
Data_tranzactie - reprezintă data operațiunii bancare în format "dd.mm.yyyy"
Tip_operatiune - poate fi completat cu Incasare sau Plata în funcție de tipul operațiunii
Partener - conține numele partenerului dacă acesta apare în detaliile operațiunii bancare și a putut fi extras sau dacă este pus la dispoziție de programul de online banking
CUI_partener - conține codul fiscal al partenerului dacă acesta apare în detaliile operațiunii bancare și a putut fi extras sau dacă este pus la dispoziție de programul de online banking
Suma - conține valoarea tranzacției în formatul (##,###.## separator de zecimale punctul și separator de mii virgula)
Nr_op - conține numărul ordinului de plată dacă acesta apare în detaliile operațiunii bancare și a putut fi extras sau dacă este pus la dispoziție de programul de online banking
Voucher - contine referinta interna a bancii daca aceasta apare in detaliile operatiunii bancare si a putut fi extras sau daca este pusa la dispozitie de programul de online banking
Referinta - conține referința internă a băncii dacă aceasta apare în detaliile operațiunii bancare și a putut fi extras sau dacă este pusă la dispoziție de programul de online banking
Detalii - reprezintă o sintetizare a detaliilor operațiunii bancare
Detalii_banca - reprezintă detaliile operațiunii bancare așa cum sunt puse la dispoziție de către bancă.
La pornirea serviciului API de la opțiunea Instrumente/ Start serviciu API, Bancomatic începe monitorizarea folderului completat la Folder API din Setari generale urmărind apariția unor fisiere text goale cu următoarele formate de denumire:
cont_ultimele.txt
(ex: RO40OTPV0000DEMO0000RO01_ultimele.txt) această denumire de fișier va comanda aplicației Bancomatic descărcarea ultimelor tranzacții pentru contul completat dacă acesta există în baza sa de date
cont_datai_datasf.txt
(ex: RO40OTPV0000DEMO0000RO01_01102018_31102018.txt) această denumire de fișier va comanda aplicației Bancomatic descărcarea tranzacțiilor din perioada completată pentru contul completat dacă acesta există în baza sa de date.
Răspunsul aplicației Bancomatic va fi scris în fișierul respectiv, astfel:
- dacă descărcarea tranzacțiilor s-a încheiat cu succes în fișier vor fi scrise tranzacțiile în formatul CSV Bancomatic.
-dacă nu există tranzacții noi în fișier va fi scris "NU EXISTA TRANZACTII NOI"
- dacă a intervenit o eroare la descărcarea tranzacțiilor în fișier va fi scris "EROARE:" urmat de o descriere a erorii.
Vă recomandăm ca după primirea răspunsului să stergeți fișierele de comandă din folderul respectiv.
Dacă fișierul de comanda este gol atunci Bancomatic îl va interpreta și va executa comanda respectivă, dacă fișierul de comanda nu este gol Bancomatic va ignora acel fișier.
O altă modalitate de integrare cu aplicațiile de contabilitate ce pun la dispoziție un serviciu web pentru încărcarea tranzacțiilor este să completați adresa web a serviciului în fereastra Conturi bancare în câmpul URL API tranzactii.
Tranzacțiile vor fi transmise acestui serviciu web automat la descărcarea lor cu următorii parametri :api_token (pus la dispoziție de utilizator), email (conține email user Bancomatic), password (conține parola criptata a userului Bancomatic), cif (conține codul fiscal al partenerului așa cum apare în tranzacție), tip_operatiune ( este completat cu Încasare sau Plată în funcție de tipul operațiunii), cont (reprezintă contul căruia îi aparține tranzacția), den_firma (conține numele partenerului așa cum apare în tranzacție), suma (conține valoarea tranzacției în format ##,###.## punct ca separator de zecimale și virgula ca separator de mii), expl (conține detaliile tranzacției), data_doc (conține data tranzacției în formatul "dd.mm.yyyy")
Fișierele cu ultimele tranzacții au următoarea structură de denumire:
- Tranzactii_ddmmyyyy.csv
(ex:Tranzactii_31102018.csv)
sunt fișierele martor ce contin toate tranzacțiile din ziua respectivă (ex: 31.10.2018) în care Bancomatic caută dacă tranzacțiile descărcate nu există deja și scrie tranzacțiile noi.
- Tranzactii_ddmmyyy_hhmmss_nr.csv
(ex: "Tranzactii_31102018_135306_15.csv")
sunt fișiere ce conțin utlimele tranzacții descărcate în data de dd.mm.yyyy la ora hh:mm:ss (ex: in data de 31.10.2018 la ora 13:53:06) nr reprezintă numărul de tranzacții noi conținut de fișier (ex:15 tranzacții noi).
Fișierele cu ultimele tranzacții se creează la fiecare verificare chiar dacă nu sunt tranzacții noi.